- Управляющий: Tatev Barkhoyan
- Учитель: Հակոբյան Մամիկոն Զալիբեկի (ԻՀՏԿՀ)
- Студент: Ավագյան Արսեն Ալիկի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Ալեն Աշոտի (Կ-33-2)
- Студент: Ավետիսյան Լևոն Արմենի (Կ-33-2)
- Студент: Փաշինյան Գրիշա Արտակի (Կ-33-2)
- Студент: Պետրոսյան Վանյա Գոռի (Կ-33-2)
- Студент: Սուրմալյան Մարիա Ժիրայրի (Կ-33-2)
- Студент: Ստամբոլյան Արման Լևոնի (Կ-33-2)
- Студент: Մալխասյան Մերի Կարենի (Կ-33-2)
- Студент: Աբրահամյան Ժորա Հակոբի (Կ-33-2)
- Студент: Հովհաննիսյան Էրիկ Համլետի (Կ-33-2)
- Студент: Թովմասյան Դոնարա Հայկի (Կ-33-2)
- Студент: Երեմյան Գոհարիկ Հարությունի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Թամարա Հոսեփի (Կ-33-2)
- Студент: Բաբաջանյան Լիլիթ Հովհաննեսի (Կ-33-2)
- Студент: Չոբանյան Լուսինե Հրայրի (Կ-33-2)
- Студент: Գրիգորյան Համլետ Մկրտչի (Կ-33-2)
- Студент: Աբրահամյան Վանիկ Նիկոլայի (Կ-33-2)
- Студент: Օհանյան Վահե Վազգենի (Կ-33-2)
- Студент: Ղազարյան Նազելի Վահագնի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Մոնթե Վահագնի (Կ-33-2)
- Управляющий: Tatev Barkhoyan
- Учитель: Գյուլնազարյան Գայանե Սամվելի (ԻՀՏԿՀ)
- Студент: Ավագյան Արսեն Ալիկի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Ալեն Աշոտի (Կ-33-2)
- Студент: Ավետիսյան Լևոն Արմենի (Կ-33-2)
- Студент: Փաշինյան Գրիշա Արտակի (Կ-33-2)
- Студент: Պետրոսյան Վանյա Գոռի (Կ-33-2)
- Студент: Սուրմալյան Մարիա Ժիրայրի (Կ-33-2)
- Студент: Ստամբոլյան Արման Լևոնի (Կ-33-2)
- Студент: Մալխասյան Մերի Կարենի (Կ-33-2)
- Студент: Աբրահամյան Ժորա Հակոբի (Կ-33-2)
- Студент: Հովհաննիսյան Էրիկ Համլետի (Կ-33-2)
- Студент: Թովմասյան Դոնարա Հայկի (Կ-33-2)
- Студент: Երեմյան Գոհարիկ Հարությունի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Թամարա Հոսեփի (Կ-33-2)
- Студент: Բաբաջանյան Լիլիթ Հովհաննեսի (Կ-33-2)
- Студент: Չոբանյան Լուսինե Հրայրի (Կ-33-2)
- Студент: Գրիգորյան Համլետ Մկրտչի (Կ-33-2)
- Студент: Աբրահամյան Վանիկ Նիկոլայի (Կ-33-2)
- Студент: Օհանյան Վահե Վազգենի (Կ-33-2)
- Студент: Ղազարյան Նազելի Վահագնի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Մոնթե Վահագնի (Կ-33-2)
- Управляющий: Tatev Barkhoyan
- Учитель: Մկրտչյան Սյունիք Սպարտակի (ԲՄՖՇՄ)
- Студент: Ավագյան Արսեն Ալիկի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Ալեն Աշոտի (Կ-33-2)
- Студент: Ավետիսյան Լևոն Արմենի (Կ-33-2)
- Студент: Փաշինյան Գրիշա Արտակի (Կ-33-2)
- Студент: Պետրոսյան Վանյա Գոռի (Կ-33-2)
- Студент: Սուրմալյան Մարիա Ժիրայրի (Կ-33-2)
- Студент: Ստամբոլյան Արման Լևոնի (Կ-33-2)
- Студент: Մալխասյան Մերի Կարենի (Կ-33-2)
- Студент: Աբրահամյան Ժորա Հակոբի (Կ-33-2)
- Студент: Հովհաննիսյան Էրիկ Համլետի (Կ-33-2)
- Студент: Թովմասյան Դոնարա Հայկի (Կ-33-2)
- Студент: Երեմյան Գոհարիկ Հարությունի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Թամարա Հոսեփի (Կ-33-2)
- Студент: Բաբաջանյան Լիլիթ Հովհաննեսի (Կ-33-2)
- Студент: Չոբանյան Լուսինե Հրայրի (Կ-33-2)
- Студент: Գրիգորյան Համլետ Մկրտչի (Կ-33-2)
- Студент: Աբրահամյան Վանիկ Նիկոլայի (Կ-33-2)
- Студент: Օհանյան Վահե Վազգենի (Կ-33-2)
- Студент: Ղազարյան Նազելի Վահագնի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Մոնթե Վահագնի (Կ-33-2)
- Управляющий: Tatev Barkhoyan
- Учитель: Սեդրակյան Արմինե Աշոտի (ԻՀՏԿՀ)
- Учитель: Պետրոսյան Կարեն Վահրամի (ԻՀՏԿՀ)
- Студент: Ավագյան Արսեն Ալիկի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Ալեն Աշոտի (Կ-33-2)
- Студент: Ավետիսյան Լևոն Արմենի (Կ-33-2)
- Студент: Փաշինյան Գրիշա Արտակի (Կ-33-2)
- Студент: Պետրոսյան Վանյա Գոռի (Կ-33-2)
- Студент: Սուրմալյան Մարիա Ժիրայրի (Կ-33-2)
- Студент: Ստամբոլյան Արման Լևոնի (Կ-33-2)
- Студент: Մալխասյան Մերի Կարենի (Կ-33-2)
- Студент: Աբրահամյան Ժորա Հակոբի (Կ-33-2)
- Студент: Հովհաննիսյան Էրիկ Համլետի (Կ-33-2)
- Студент: Թովմասյան Դոնարա Հայկի (Կ-33-2)
- Студент: Երեմյան Գոհարիկ Հարությունի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Թամարա Հոսեփի (Կ-33-2)
- Студент: Բաբաջանյան Լիլիթ Հովհաննեսի (Կ-33-2)
- Студент: Չոբանյան Լուսինե Հրայրի (Կ-33-2)
- Студент: Գրիգորյան Համլետ Մկրտչի (Կ-33-2)
- Студент: Աբրահամյան Վանիկ Նիկոլայի (Կ-33-2)
- Студент: Օհանյան Վահե Վազգենի (Կ-33-2)
- Студент: Ղազարյան Նազելի Վահագնի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Մոնթե Վահագնի (Կ-33-2)
- Управляющий: Tatev Barkhoyan
- Учитель: Սեդրակյան Արմինե Աշոտի (ԻՀՏԿՀ)
- Студент: Ավագյան Արսեն Ալիկի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Ալեն Աշոտի (Կ-33-2)
- Студент: Ավետիսյան Լևոն Արմենի (Կ-33-2)
- Студент: Փաշինյան Գրիշա Արտակի (Կ-33-2)
- Студент: Պետրոսյան Վանյա Գոռի (Կ-33-2)
- Студент: Սուրմալյան Մարիա Ժիրայրի (Կ-33-2)
- Студент: Ստամբոլյան Արման Լևոնի (Կ-33-2)
- Студент: Մալխասյան Մերի Կարենի (Կ-33-2)
- Студент: Աբրահամյան Ժորա Հակոբի (Կ-33-2)
- Студент: Հովհաննիսյան Էրիկ Համլետի (Կ-33-2)
- Студент: Թովմասյան Դոնարա Հայկի (Կ-33-2)
- Студент: Երեմյան Գոհարիկ Հարությունի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Թամարա Հոսեփի (Կ-33-2)
- Студент: Բաբաջանյան Լիլիթ Հովհաննեսի (Կ-33-2)
- Студент: Չոբանյան Լուսինե Հրայրի (Կ-33-2)
- Студент: Գրիգորյան Համլետ Մկրտչի (Կ-33-2)
- Студент: Աբրահամյան Վանիկ Նիկոլայի (Կ-33-2)
- Студент: Օհանյան Վահե Վազգենի (Կ-33-2)
- Студент: Ղազարյան Նազելի Վահագնի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Մոնթե Վահագնի (Կ-33-2)
Բազմություններ և գործողություններ նրանց հետ
Մաթեմատիկայում բազմություն, տարր, պատկանում է հասկացությունները նախնական և չեն սահմանվում, դրանք արբերելու համար տրվում են նկարագրությունները։ Բերենք օրինակներ, որոնք կպարզաբանեն դրանց իմաստը։
1․ Բնական թվերի բազմությունը։ 13-ը պատկանում է այդ բազմությանը(այդ բազմության տարր է), իսկ 0․5-ը այդ բազմությանը չի պատկանում (այդ բազմության տարր չէ)։
2․Ռացիոնալ թվերի բազմությունը։ 0․5-ը պատկանում է այդ բազմությանը(այդ բազմության տարր է), -ը՝ ոչ։
3․ հավասարման լուծումների բազմությունը։ 2-ը պատկանում է այդ բազմությանը, իսկ 3-ը՝ ոչ։
4․ ։ 1,5-ը պատկանում է այդ բազմությանը, 4-ը՝ ոչ։
5․ Հայոց լեզվի այբուբենի բազմությունը։ Զ-ն պատկանում է այդ բազմությանը Z-ը՝ ոչ։
Բազմությունները նշագրվում են լատիներեն մեծատառերով։ Բնական թվերի բազմությունը նշանակում են N-ով, ամբողջ թվերը Z-ով, ռացիոնալ թվերը՝ R-ով, իսկ իրական թվերը C-ով։
a տարրը պատկանում է A-ին կնշանակենք a⋲A, a տարրը չի պատկանում A-ինa⊄Aգրելաձևով։ Բազմությունը, որը տարրեչ չի պարունակում, անվանենք դատարկ բազմություն և այն նշագրենք 𝜙 գրելաձևով։Օրինակ դատարկ բազմություն է հավասարման լուծումների բազմությունը։
Այսպես, օրինակ․ ստույգ է 17⋲N, 2,5⋲R, -7⋲Z, ⊄R, ⋲C, ⊄Z :
Բազմությանն անվանենք վերջավոր, եթե գոյություն ունի բվական թիվ, որ այդ բազմության տարրերի քանակը ճիշտ n հատ է, հակառակ դեպքում բազմությունը կանվանենք անվերջ։ Պայմանավորվենք բազմության տարրերի քանակը նշանակել |A|, կամ n(A):Վերջավոր բազմությունը ներկայացվում է տեսքով, որտեղ -ն բազմության տարրերն են։
Օրինակ 10-ի բաժանվող երկնիշ թվերի բազմությունն է։ Բազմությունները նկարագրելու համար հաճախ կօգտվենք հետևյալ եղանակից։ Եթե -y hհատկություն է, որին բավարարում են A բազմության տարրերը և միայն նրանք, ապա կգրենք , և կարդացվում է A-ն այն x տարրերի բազմությունն է որոնք բավարարում են հատկությանը։Այսպես օրինակ զույգ թվերի բազմությունն է, իսկ վերը նշված D բազմությունը կարելի էր նկարագրելնաև այսպես՝ :
Կասենք, որ B բազմությունը հանդիսանում է A բազմության ենթաբազմությունը, եթե B բազնության բոլոր տարրերը հանդիսանում են նաև A-ի տարրերմ կնշագրենք՝ B⋲A, հակառակ դեպքում կասենք որ այն A -ի ենթաբազմություն չէ և կնշագրենք՝ A⊄B: -ով կնշանակենք B բազմության բոլոր ենթաբազմությունների բազմությունը :
Oրինակ․ , =
Թեորեմ1․ Եթե , ապա :
Ապացուցենք մաթեմատիկական ինդուկցիայի եղանակով։ n=1 կամn=2 դեպքում այն ակնհայտ է։ Ենթադրենք թեորեմի պնդումը ճիշտ է ո-ից քիչ տարր ունեցող բազմությունների համար և դիտարկենք բազմության բոլոր ենթաբազմությոնները` -ն։ տարրը ֆիքսենք և -ն տրոհենք 2 դասի․
1) տարրը պարունակող ենթաբազմություններ,
2․ տարրը չպարունակող ենթաբազմություններ։ Քանի որ տարրը չպարունակող ենթաբազմությունները բազմության ենթաբազմություն է և հակառակը, ուստի համաձայն ենթադրության 1․ դասի ենթաբազմությունների քանակը է
, մյուս կողմից պարզ է, որ 2․ դասի բազմությունների քանակը ևս 1․ դասի բազմությունների քանակին է հավասար2․ դասի յուրաքանչյուր ենթաբազմություն ստացվում է 1․ դասի ենթաբազմությունից կցելով նրան տարրը, և հակառակը 2․ դասի ենթաբազմությունից ջնջելով տարրը կստանանք 1․ ենթաբազմություն, իսկ բազմության յութաքանչյուր ենթաբազմություն ընկած է կամ 1․ կամ 2․ դասի մեջ, այսինքն բազմության տարրերի քանակը կլինի՝
Պարզ է, որ A,B,C բազմությունների համար ստույգ է հետևյալ պնդումներից յուրաքանչյուրը
3.Եթե և ապա
Բինար հարաբերություններ, գործողություններ նրանց հետ
AxB դեկարտյան արտադրյալի αεAxB ենթաբազմությունն անվանում են բինարհարաբերություն A եւ B բազմությունների տարրերի միջեւ: A եւ B
բազմությունները կոչվում են αεAxB բինար հարաբերության հենքային
բազմություններ:
Եթե a∈A եւ b∈B եւ (a,b)∈α, ապա ասում են, որ a-ն մտնում է b-ի հետ բինար
հարաբերության մեջ եւ գրվում է aαb:
Օրինակներ.
1.Փոքր է հարաբերությունը բնական թվերի միջեւ A=B=N, aαb↔a<b:
2. Փոքր է կամ հավասար հարաբերությունը ռացիոնալ թվերի միջեւ A=B=R,
aαb↔a≤b:
aαb↔a-նծանոթ է b-ին եւ այլն:
Դիցուք αεAxB եւ βεAxB: Քանի որ հարաբերությունը դեկարտյան արտադրյալիենթաբազմություն է, ուստի բնական են հետեւյալ սահմանումները.
ա) -ն կանվանենք α հարաբերության լրացում, կամ α-ին հակադիր
հարաբերություն
բ) -ն կանվանենք αևβ հարաբերությունների միավորում
գ) -ն կանվանենք αևβ հարաբերությունների հատում
և
դ) -ն կանվանենք αևβ հարաբերությունների տարբերություն և
ե) կարգավորված զույգի շրջում կանվանենք կարգավորված զույգը, կամ α-ին հակադարձ հարաբերություն(կնշանակենք ) եւ
կանվանենք այն հարաբերությունը, որին պատկանում են α-ի մեջ մտնող զույգերի շրջումները և միայն նրանք :
Պարզ է, որ
Վերը դիտարկված օրինակներում փոքր է հարաբերության շրջումը կլինի մեծ է հարաբերությունը(լրացում հարաբերությունը կլինի մեծ է կամ հավասարը)։Ծնող հարաբերության շրջումը կլինի զավակ հարաբերությունը, բարեկամ հարաբերության շրջումը նույն բարեկամ հարաբերությունն է։
հարաբերության կտրվածք a∈A տարրի նկատմամբ (կնշանակենքα(а)) կանվանենք այն տարրերի բազմությունը, որոնք a-ի հետ մտնում են հարաբերության մեջ
Հետևյալ պնդումներում ցանկացած հարաբերություններ են, իսկ
1․
2․
3․
4.( )=
5.
6.( )=
, հարաբերությունների արտադրյալը նշանակենք կանվանենք այն γ հարաբերությունը А և C բազմությունների տարրերի միջ, որը որոշվում է հետևյալ եղանակով․
γz գոյություն ունի y B ((x y) և (y z))
հարաբերությունը սահմանվում է, երբ առաջին՝ հարաբերության երկրորդ հենքային բազմությունը համընկնում է հարաբերերության հարաբերության առաջին հենքային բազմության հետ։ Ընդհանուր դեպքում
Օրինակ․ , իսկ որոշված են
a b a b : Դժվար չէ ստուգել, որ , իսկ :
- Управляющий: Tatev Barkhoyan
- Учитель: Հարությունյան Ռոբերտ Միսակի (ՄՇՄՖ)
- Студент: Ավագյան Արսեն Ալիկի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Ալեն Աշոտի (Կ-33-2)
- Студент: Ավետիսյան Լևոն Արմենի (Կ-33-2)
- Студент: Փաշինյան Գրիշա Արտակի (Կ-33-2)
- Студент: Պետրոսյան Վանյա Գոռի (Կ-33-2)
- Студент: Սուրմալյան Մարիա Ժիրայրի (Կ-33-2)
- Студент: Ստամբոլյան Արման Լևոնի (Կ-33-2)
- Студент: Մալխասյան Մերի Կարենի (Կ-33-2)
- Студент: Աբրահամյան Ժորա Հակոբի (Կ-33-2)
- Студент: Հովհաննիսյան Էրիկ Համլետի (Կ-33-2)
- Студент: Թովմասյան Դոնարա Հայկի (Կ-33-2)
- Студент: Երեմյան Գոհարիկ Հարությունի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Թամարա Հոսեփի (Կ-33-2)
- Студент: Բաբաջանյան Լիլիթ Հովհաննեսի (Կ-33-2)
- Студент: Չոբանյան Լուսինե Հրայրի (Կ-33-2)
- Студент: Գրիգորյան Համլետ Մկրտչի (Կ-33-2)
- Студент: Աբրահամյան Վանիկ Նիկոլայի (Կ-33-2)
- Студент: Օհանյան Վահե Վազգենի (Կ-33-2)
- Студент: Ղազարյան Նազելի Վահագնի (Կ-33-2)
- Студент: Վարդանյան Մոնթե Վահագնի (Կ-33-2)